lördag 9 maj 2015

Agilitydebut för Tarzan!

Idag har bäste herr Tarzan debuterat i agility! Man kan väl nästan säga att det var min debut också, för jag har bara gjort en officiell start tidigare med Gina när hon var sådär 2 år. Alltså 6 år sedan! Minns att det var i Nynäshamn och jag var supernervös för att inte komma ihåg banan. Första loppet gick strålande, jag kom ihåg banan, vi nollade loppet och var inte långt från en pinne! Men när det var dags för hopploppet hade både jag och Gina tappat fokus och vi diskade oss. Sen kom lydnaden och freestylen i vägen för agilityn även om jag tyckte redan då att det var superkul och en väldigt speciell känsla! 
Idag var det dags för Tarzans debut! 
Vi har inte tränat så mycket som vi borde kanske eftersom jag lagt och lägger mest 
fokus på brudarnas tävlingar just nu. Det kändes väldigt annorlunda och frigörande att vara på en klass 1 tävling i agility kan jag säga. Och det fick mig att reflektera lite över hur jag känner inför dessa prestationer just nu! 
I klass 1 kör man för att det är skoj att göra något med sin hund och de allra flesta verkade gå av planen med ett leende på läpparna oavsett vad som hänt. Man slipper höra om folks planer om att de bara siktar på SM och att inget annat räknas. Det kändes befriande! 
Innan tävlingen så tänkte jag Herregud - Hur i hela världen ska det här gå egentligen? Tarzan har bara haft löptikar och andra dofter i nosen de senaste dagarna och det har knappt gått att få honom att lyfta nosen från backen. När han dessutom såg denna massa av hundar i morse när vi kom till tävlingen så kunde han inte kampa eller ta godis utan ville mest bara skälla av upphetsning. 
Jag gick runt med honom lite och efter ett tag ville han ta lite godis iallafall och göra en och annan nosdutt. Lite senare kunde han också kampa lite på avstånd iallafall. 
Och när vi väl ställde oss på startlinjen så var han märkligt nog MED! 

Här är en film från första loppet! 
http://youtu.be/Yrms-WQXpl8
Det verkade som om inte jag hade vaknat än för jag blockade honom lite vid ett hinder och missade ett hinder själv. Sen är vårt slalom långt ifrån klart, men. SÅ lycklig att han gillar att köra min Tarzan!

Nästa lopp var ett hopplopp. Kände att jag ville tänka till lite den hör gången så att vi iallafall inte missar något hinder. Då gick det långsammare, men vi klarade alla hinder, men med tidsfel. Skit detsamma! Han ville jobba med mig ett lopp till! 

Sista loppet var ännu ett hopplopp. Tänkte väl innan att nu är killen slut, för dels var hans fokus ju inte det bästa innan och sen hade han ju kört 2 ggr innan. Men han ställer upp igen! Slalomet som ställde till det för med. Annars kändes det super för att vara vår första tävling! 

Tjejerna fick ju sitta i bilen förutom några rastningsrundor, så de fick träna efter Tarzans lopp. Körde 2 varv med de var med lydnad för Luna och freestyle med Gina. Egentligen ska vi tävla lydnad imorgon med, men jag kollar vädret och ser varåt det lutar. Blir det regn stannar vi hemma. 

I onsdags tränade vi freestyle tillsammans  med Kerstin, Åsa och Louise. Det var ett tag sedan vi körde helhet nu, vilket visar sig direkt! Se filmen och LE!  Blir väldigt varm i hjärtat ändå av min charmigt snurriga kompis! <3  Bara att träna vidare! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar