söndag 26 oktober 2014

Intensiv freestylehelg i Fagersta!

Sent i fredags kväll kom Åsa och jag och hundar fram till Fagersta hundcenter och hundarna fick en chans att snabbt nosa in tävlingsplatsen lite i förväg.

Tidig morgon på lördag med banvandring 7.30. Sen var det freestyle från 08.00 -17.00.  En lång dag med andra ord. Jag hade totalt chans till 3 starter var med Tarzan och Gina och 4 av starterna gick på lördag. Jag började med att diska både Ginas och Tarzans första starter. Gina för att hon lekte med en blomma  som ingår i rekvisitan och Tarzan för att han var så taggad att han sprang in på planen 1 sek. innan domaren sagt att det var ok. Men sen gick det bättre.

Är såhär i efterhand när jag ser på filmen, riktigt nöjd med Gina i den andra starten då jag ser tydligt att det sakta går framåt, även om det inte syntes i poängen från den här tävlingen. Man pratar mycket om känsla i hundträning och på tävling numer och i freestyle är det så många bitar som ska vara med - hund, musik och inte minst man själv. :-D
Vi har några rent tekniska hundträningsbitar som inte sitter och så behöver vi jobba på fokus, men inte minst så behöver jag själv bli säkrare på programmet och vad vi ska göra!

Det är så viktigt att tänka tillbaka en bit i tiden också. Jag har ofta siktet alldeles för mycket i framtiden och vad vi ska åstadkomma, "helst igår" och glömmer lätt var vi kommer ifrån. Gina klarade sitt klass 2 program hyfsat men det var bara 2 minuter långt. Nu ska hon i ett flyt jobba med olika trix, moment  och positioner i 3,5 minut.  Det är inte så lätt när man är bostonterrier, en icke arbetande ras med terriertakter i sig.


Tarzan satte sin första start, då vi blev diskade, klockrent. Det kändes lite surt sådär omedelbart, men jag blev desto gladare när han i stort sett lyckades göra om det under vår andra start! Bästa killen!
Än så länge är han ju rätt ung och det var inte länge sedan han inte hade särskilt mycket fokus alls.
Tre trix i rad, sen satte han sig och såg sig förundrad omkring. Det går fortfarande inte särskilt fort, men det oroar jag mig inte så mycket över.



Idag söndag var det lite trögare. Gina gjorde några andra bra och fastnade lite i några andra. Vi var trötta alla idag och det är inte lika lätt att prestera. Tarzan hade sin sista start mot slutet av dagen och då var han helt enkelt för trött och med facit i hand borde jag nog inte ha startat honom.

Lilla Luna fick vara med på ett hörn den här helgen då hon inte tävlade själv. Med hennes känsliga natur kändes det bra att bara låta henne få känna på tävlingsmiljön en stund varje dag utan krav och däremellan hade hon det skönt med omväxlande Gina eller Tarzan i Fagersta hundcenters kontor.

En väldigt skoj tävlingshelg har vi haft med många trevliga människor i en bra hall och många duktiga ekipage att titta på också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar