tisdag 23 september 2014

Det drar ihop sig!

Det går mot ledigt igen. Har jobbat två maratonpass igen och ska upp tidigt imorgon för veckans sista arbetsdag innan det blir lillsemester till Östersund to-sö. 
Men det börjar också närma sig höstens första freestyletävling med Gina i Linköping om 2,5 vecka. Jag tränar i stort sett varje dag  nu, även om det ibland bara blir inne som idag. Det är så många små moment i ett freestyleprogram och speciellt i klass 3, när programmen behöver vara så pass långa som mellan 3-4 minuter. 
Det fascinerande med hundträning är när man inser att det är så många delar för att få hunden att förstå vad jag menar och vill att den ska göra. Och att det går att bryta ned momenten i små, små beståndsdelar. När jag började träna freestyle blev jag så förtvivlad och tänkte: - hur i hela friden, ska jag göra? Nu ser jag mer en väg och lär tillsammans längs vägen. Det är så himla häftigt!
Ser vägen rätt tydligt med Tarzan som inte alls kommit så långt ännu och beter sig på många sätt som Gina gjorde när hon var i samma ålder. Det ska bli spännande att se hur han utvecklas! 

Tarzan ska ju också debutera i freestyle i höst har jag tänkt, men först ett par veckor senare. Vi har en massa nybörjare träning för oss som det är lätt att glömma, som att köra programmet till musik. När jag gjorde det för några veckor sedan för första gången såg han ut som ett ufo. Nästa prövning för honom  blir när jag sätter på mig kostymen.... Hur ska det gå? 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar