tisdag 9 september 2014

Min vän Luna och projektet Rutan

Idag var det äntligen dags för en kväll på klubben igen. Det var massor av folk där. Egentligen var tanken att träna lite agility med Tarzan främst, men där var det kurs, så det var bara att ändra planen. 
Ändrade fokus till Luna och vårt projekt Rutan. Att springa till en ruta med koner kantad med band har varit en enkel match för henne i lydnadsklass 2. Där får man visa rutan innan och avståndet till den är 10 m. I lydnadsklass 3 ökar avståndet till rutan till 25 meter och man får inte längre rikta hunden. Vips så är det massor som kan hända på vägen till dit! 
Min lilla hund är ju väldigt fokuserad på en uppgift och kan vara otroligt exakt ända tills det kommer störande element i hennes väg. Det här är verkligen en utmaning att bita i! Mitt fokus först är att höja värdet för själva rutan. 
Men inser också att jag måste lägga lika stort fokus på att hon ska förstå att det inte är ok eller lönsamt att springa runt och ta en lov och kolla om det ev. finns något gott i en godisskål som står där eller att hoppa över ett hinder eller ta en apporten som verkar roligare. 
På det positiva kontot är att jag nu kan träna med henne lös med rätt mycket hundar runtomkring, att inkallningen fungerar och att hon gärna kampar med mig i miljön på klubben numer. Så det går  framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar